Subject: Sisend kirjale SoM 2.6.2025 nt 1.2-1/1513-1
From: Andra Pärnpuu <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Jul 2025 16:25:28 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Allolev pöördumine on suunatud Terviseminister Karmen Jollerile.

Mina olen Andra Pärnpuu, MM Grupi kontserni personalivaldkonna juht ning
koostöös meie personalikogukonnaga (36 eksperti) soovime edastada
omapoolse nägemuse Sotsiaalministeeriumilt saabunud kirjale viitega
2.6.2025 nt 1.2-1/1513-1.

Teema: Parendusettepanekud nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse
tervisetõendi regulatsioonile. Soovime tähelepanu juhtida nakkushaiguste
ennetamise ja tõrje seaduse (NETS) tervisetõendi sätetele ning teha
alljärgnevad sisulised täpsustus- ja ajakohastamisettepanekud. Oleme
praktikas täheldanud, et kehtiv regulatsioon ei kata piisavalt
igapäevaseid vajadusi, eriti toidukäitlejate ning jaekaubandusettevõtete
puhul.

1. Tervisetõendi kehtivus ja uuendamine

*	Seaduses ei ole reguleeritud kohustuslikku uuendussagedust juba
tööl olevate töötajate puhul – see jätab tööandjale ja töötajale
määramatuse olukorra. Samas võib nakkushaigus tekkida igal ajahetkel.
*	Ettepanek: sätestada seaduses selge kord ja soovituslik intervall
tervisetõendi perioodiliseks uuendamiseks riskivaldkondades

2 Nõuete ulatus ja erandid

*	Ühelt poolt nõutakse tõendit vaid otsestel toidukäitlejatel,
teisalt on mõnel juhul nõutud seda ka kauplustelt.
*	Ettepanek: sõnastada seaduses selgelt, et pakendatud toidu/joogi
müüjad ei vaja tervisetõendit; nõue kehtib ainult isikutele, kes
käsitsevad lahtist toitu (sh kohvimasinaga teenindus).

3 Tervisetõendi sisu ja vorm

*	Praegu on nii uuringute maht, tõendi vorm kui ka hind arstiti
erinev.
*	Ettepanekud:

*	kehtestada miinimumnõuded (soole-patogeenid, nahahaigused jms)
ning ühtne vorm;
*	lisada tõendile lühiselgitus, missuguste haiguste (nt
salmonelloos) korral tuleb tööandjat teavitada;
*	ühtlustada hind

4 Perearsti ja tööandja roll nakkusohus

*	Perearstid väljastavad tõendeid eri praktika järgi, mõni ilma
analüüsideta.
*	Ettepanek: kohustada perearsti nii tõendit väljastades kui
nakkushaiguse diagnoosimisel küsima patsiendilt, kas ta töötab
toidukäitlemisega seotud asutuses, ning vajaduse korral seda meelde
tuletama.

5 Tööandja õigused pandeemia tingimustes

*	Pandeemia (nt COVID-19) ajal on tekkinud küsimus, kas tööandja
võib korraldada kiirteste või mõõta temperatuuri.
*	Ettepanek: lisada NETSi üldpõhimõte, mis annab tööandjale ajutise
õiguse teostada mõistlikke tervisekontrolle ja nõuda maski kandmist, kui
Vabariigi Valitsus või Terviseamet on pandeemia välja kuulutanud.

6 Tervisetõendi hoidmine tööandja juures

*	Originaal tuleb töötajale tagastada, kuid tööandja peab vajadusel
tõendi olemasolu tõendama.
*	Ettepanek: täpsustada, et tööandja võib säilitada tõendi koopiat 1
aasta jooksul pärast töölepingu lõppemist.

Küsimused menetlejale

1.	Kas plaanite kehtestada tervisetõendi regulaarse uuendamise
kohustuse  ja milline oleks selle ajaline raam?
2.	Kuidas on kavandatud täpsustada, millised tegevusalad (lahtise vs
pakendatud toidu müük) jäävad tervisetõendi nõudest välja?
3.	Kas näete võimalust kehtestada üleriigiline ühtne vorm ja
hinnalagi tervisetõendi väljastamisel?
4.	Kas perearstidele luuakse seadusest tulenev kohustus nakkushaiguse
diagnoosimisel patsienti tööandja teavitamise vajadusest informeerida?
5.	Millise ulatusega võib tööandja tulevikus pandeemia ajal töötajate
tervist (kiirtest, temperatuuri mõõtmine) kontrollida ilma eraldi
isikuandmete kaitse riskita?

Kõike head!

Andra Pärnpuu

Personalivaldkonna juht I Head of HR

+372 59 041 757

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Tartu mnt 80, 10112  Tallinn

Harju maakond, Estonia

 <http://www.mmgrupp.ee> www.mmgrupp.ee